Karipap kari ayam dan kentang. Tumis bahan cincang smpi.wangi; Masuk isi ayam,kacau; Masuk kentang ,serbuk kari daging, dan air, kacau hingga sebati, biar sampai pecah minyak; bila agak kering,tambah air lagi &kiub.kacau smpi kiub hancur; masuk gula dan garam secukup rasa dan gaulkan sebati, biar agak kering.tutup api dan siap. Kari Ayam dengan Tahu, Kentang, dan Buncis. ayam kampung, potong sesuai selera, tahu kuning, potong segitiga lalu goreng, kentang, potong-potong, telur rebus, Buncis secukup nya, bawang merah, bawang putih, cabe merah, buang. Ada inti kentang, ayam, daging, sardin, telur dan lain-lain lagi.

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LiveJournal
Kalau sebelum ini saya membuat Karipap Sardin, klik di SINI tapi hari ini saya menyediakan pula Karipap Ayam kerana saya tahu anak anak dan hubby lebih suka ayam berbanding dengan sardin. Kali ini saya menggunakan resepi pastri Kak Besah Myresepi pula. Saja jer nak pelbagaikan resepi di Azie Kitchen kan sebab resepi ini hanya menggunakan minyak masak untuk pastri.

Lagi mencari inspirasi resep karipap kari ayam dan kentang yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal karipap kari ayam dan kentang yang enak seharusnya mempunyai aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Tumis bahan cincang smpi.wangi; Masuk isi ayam,kacau; Masuk kentang ,serbuk kari daging, dan air, kacau hingga sebati, biar sampai pecah minyak; bila agak kering,tambah air lagi &kiub.kacau smpi kiub hancur; masuk gula dan garam secukup rasa dan gaulkan sebati, biar agak kering.tutup api dan siap. Kari Ayam dengan Tahu, Kentang, dan Buncis. ayam kampung, potong sesuai selera, tahu kuning, potong segitiga lalu goreng, kentang, potong-potong, telur rebus, Buncis secukup nya, bawang merah, bawang putih, cabe merah, buang. Ada inti kentang, ayam, daging, sardin, telur dan lain-lain lagi.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari karipap kari ayam dan kentang, pertama dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar sampai cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau ingin menyiapkan karipap kari ayam dan kentang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, kreasikan karipap kari ayam dan kentang sendiri di rumah. Tetap dengan bahan sederhana, hidangan ini bisa memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat membuat Karipap kari ayam dan kentang menggunakan 21 bahan dan 7 tahap pembuatan. Berikut ini cara untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk menyiapkan Karipap kari ayam dan kentang:

  1. Siapkan Bahan A.
  2. Sediakan 300 gr terigu.
  3. Siapkan 25 gr mentega putih.
  4. Sediakan 40 gr blueband.
  5. Ambil 140 ml air dingin.
  6. Sediakan 1/2 sdt garam.
  7. Siapkan Bahan B.
  8. Sediakan 150 gr terigu.
  9. Siapkan 50 gr mentega putih.
  10. Ambil 40 gr blueband.
  11. Gunakan Bahan isian.
  12. Sediakan 300 gr kentang.
  13. Siapkan 250 gr daging ayam.
  14. Gunakan 2 siung bawang merah haluskan.
  15. Sediakan 2 siung bawang putih haluskan.
  16. Sediakan 3 sdt bubuk kari instan.
  17. Sediakan 2 sdt gula pasir.
  18. Sediakan secukupnya Lada bubuk.
  19. Gunakan secukupnya Kaldu bubuk.
  20. Siapkan secukupnya Air.
  21. Siapkan Minyak goreng untuk menumis.

Kacau dan biarkan sehingga kentang lembut dan airnya kering. Nak lagi sedap, letak daun kari semasa menumis inti karipap kentang ini. Ambil sedikit doh karipap kentang dan tekan-tekan dengan tapak tangan hingga leper. Kemudian masukkan inti dan kelim karipap tepi karipap kentang.

Cara menyiapkan Karipap kari ayam dan kentang:

  1. Masak bahan isian terlebih dahulu sampai matang. Sisihkan.
  2. Kemudian campur adonan bahan A sampai Kalis. Bagi adonan menjadi 8 bagian. Kemudian diamkan selama 30 menit dengan ditutup serbet..
  3. Selagi menunggu bahan A. Kita campur adonan bahan B. Uleni sampai Kalis. Bagi adonan menjadi 8 bagian. Diamkan selama 10 menit dengan ditutup serbet..
  4. Setelah adonan A dan B didiamkan. Ambil potongan adonan A, pipihkan isi dalamnya dengan adonan B, bentuk bulat jangan sampai pecah adonannya. Selesaikan semua sampai 8 bagian selesai..
  5. Ambil 1 adonan campuran A dan B, Gilas dengan botol bekas sirup dengan arah memanjang oval kemudian gulung adonan. Potong 1 adonan menjadi 2. Selesaikan sampai 8 bagian adonan selesai dan menjadi 16 adonan..
  6. Ambil 1 gulung kecil adonan, Gilas kembali dengan botol, pipihkan, isi dengan bahan isian yang telah selesai ditumis, pilin ujungnya. Sisihkan. Lakukan sampai 16 adonan selesai..
  7. Goreng dengan minyak panas.

Cara Buat Karipap Ayam Karipap yang garing dan rangup memang digemari ramai. Namun ada kalanya, bila dimasak, sekejap sahaja kulitnya dah lembik dan lemau. Kalau nak tahu cara-cara nak buat kulit karipap yang rangup serta tahan lama, boleh cuba resipi di bawah ini. BAHAN KULIT KARIPAP: Inti ni saya gunakan kentang dan ayam dan beberapa bahan lain. Korang boleh tukar inti ayam kepada daging atau sardin.

Terima kasih telah membaca resep yang tim kami tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, olahan Karipap kari ayam dan kentang yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang menarik untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi dalam berjualan makanan. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!